Badania profilaktyczne dziecka przeprowadza się w formie tzw. bilansów, które wykonuje się w ściśle określonym wieku. Mają one na celu ocenę ogólnego rozwoju psychoruchowego dziecka, a także jak najwcześniejsze wykrycie ewentualnych chorób.
- Bilans 2-latka.
To badanie okresowe powinno się wykonywać po ukończeniu przez dziecko 24. miesiąca życia. Lekarz mierzy i waży dziecko, co pozwala określić, czy maluch rozwija się proporcjonalnie. Badane są także wzrok, słuch i umiejętność mowy. Lekarz osłuchuje dziecko w celu oceny prawidłowości pracy serca i układu oddechowego oraz bada palpacyjnie brzuch. Sprawdza się także, czy zewnętrzne narządy płciowe mają prawidłową wielkość. Poprzez obserwację chodu dziecka lekarz sprawdza, czy nie ma żadnych nieprawidłowości w układzie kostno ? stawowym. Jeśli pediatra wykryje jakieś zaburzenia, dziecko zostanie skierowane do odpowiedniego specjalisty w celu wykonania dodatkowych badań i ewentualnego leczenia. Często rodzice są także informowani, jak właściwie żywić dziecko, aby dostarczyć mu wszystkich niezbędnych składników pokarmowych. - Bilans 4-latka.
Bilans czterolatka rozpoczyna się zwykle od zmierzenia i zważenia dziecka. Następnie lekarz przeprowadza z rodzicami wywiad dotyczący obowiązkowych szczepień, dotychczasowych chorób dziecka i jego ogólnego rozwoju. Sprawdza się także wzrok, słuch i rozwój mowy. Lekarz mierzy ciśnienie tętnicze krwi, osłuchuje dziecko i bada mu brzuch. Ocenia się także sprawność układu ruchu. - Bilans 6-latka.
Bilans sześciolatka ma na celu ocenę ogólnego rozwoju dziecka i jego dojrzałości do nauki w szkole. Przeprowadza się podstawowe badania, takie jak pomiar wzrostu, ważenie, pomiar ciśnienia tętniczego krwi, orientacyjna ocena wzroku i słuchu. Sprawdza się także, którą ręką dziecko chętniej posługuje się na co dzień. Lekarz bada zewnętrzne narządy płciowe dziecka i ocenia ich dojrzałość. Podczas tego badania sprawdza się również, czy dziecko nie ma wad wymowy. - Bilans 10-latka.
Podczas tego badania lekarz określa ogólny rozwój psychoruchowy dziecka. Na podstawie wywiadu z rodzicami i opinii pielęgniarki szkolnej ocenia się przystosowanie do nauki w szkole i rozwój psychospołeczny. Lekarz może wykryć ewentualne dolegliwości, takie jak zaburzenia koncentracji lub nadpobudliwość. Wykonuje się także podstawowe badania, jak np. ważenie i mierzenie dziecka, sprawdzenie jego wzroku, słuchu i postawy. Ważnym elementem badania jest ocena dojrzałości narządów płciowych. - Bilans 14-latka.
Badanie służy określeniu rozwoju psychospołecznego dziecka, jego ogólnego stanu zdrowia i ocenie dojrzewania płciowego. Oprócz podstawowych badań (mierzenie, ważenie, badanie wzroku, itp.), lekarz przeprowadza z dzieckiem wywiad dotyczący jego zachowań prozdrowotnych (np. dieta, palenie papierosów) i dojrzewania (np. regularne miesiączkowanie u dziewcząt). Sprawdza się stan skóry, stan uzębienia i bada palpacyjnie gruczoł tarczycowy. Lekarz ocenia także postawę, co pozwala na wykrycie np. skrzywienia kręgosłupa. - Bilans 18-latka.
Zakres wykonywanych badań jest zbliżony do tych, które przeprowadza się podczas bilansu czternastolatka. Lekarz ocenia, czy ogólny rozwój dziecka przebiegał prawidłowo, a także, czy jest ono zdolne do podjęcia pracy lub dalszej nauki. Ważnym elementem badania jest ocena dojrzałości płciowej.